O chorobie wątroby dają nam znać... nogi

OKlinika dr Kuśmierczykbrzęk nóg, stóp lub kostek

Zwiększone ciśnienie w żyle wrotnej, które występuje przy nieprawidłowym funkcjonowaniu wątroby, może powodować gromadzenie się płynu w jamie brzusznej i w nogach. To przyczynia się do obrzęku nóg. Ale nagromadzenie płynu w nogach, kostkach lub stopach może być objawem nie tylko marskości wątroby, ale też: wirusowego zapalenie wątroby typu B, zapalenia wątroby typu C, stłuszczenia wątroby, a nawet raka wątroby.

Na nogach pojawiły się pajączki ?

O chorobie wątroby może też świadczyć rozwój pajączkowatych żył na skórze, zaczerwienienie na dłoniach, swędzenie skóry. U chorych na marskość wątroby mogą również pojawiać się siniaki.

Miewasz skurcze mięśni

Jednym z typowych objawów chorej wątroby są skurcze mięśni. Badanie z 2014 roku opublikowane w The American Journal of Medicine wykazało, że 67 procent uczestników z marskością wątroby doświadczało skurczów mięśni trzy miesiące przed badaniem. Nadal jednak nie jest jasne, dlaczego pacjenci z marskością wątroby w badaniu cierpieli na skurcze mięśni.

Bolące stawy

Ból stawów w nogach lub innych częściach ciała może być spowodowany wieloma różnymi przyczynami. Czasami jednak może być spowodowany wirusowym zapaleniem wątroby. Jeśli ból stawów jest spowodowany wirusowym zapaleniem wątroby, zauważysz też inne, towarzyszące mu objawy, w tym: zmęczenie, nudności, wymioty, ból brzucha, zmniejszony apetyt, żółtaczkę skóry, ciemny mocz i ogólne osłabienie. Jeśli cierpisz na stłuszczenie wątroby i jesteś otyły, możesz również mieć chorobę zwyrodnieniową stawów, wskazują lekarze.

Zmiany skórne

Według raportu opublikowanego w 2009 roku w Cleveland Clinic Journal of Medicine, zmiany w skórze są często pierwszą wskazówką, że dana osoba może mieć problemy z wątrobą. Umiejętność rozpoznania tych objawów ma kluczowe znaczenie dla wczesnego diagnozowania chorób wątroby. Jednym z takich objawów skórnych są plamy, które charakteryzują się nieregularnie ukształtowanymi lub cętkowanymi białymi plamami, które mogą rozwijać się na nogach, ramionach lub dłoniach.

Możemy odczuwać drętwienie i / lub mrowienie nóg

Osoby z chorą wątrobą mogą odczuwać mrowienie lub drętwienie stóp. Ta dolegliwość, zdaniem lekarzy, może wskazywać na spowodowane zakażeniem wirusowym zapalenie wątroby typu C lub alkoholową chorobę wątroby.

Często nie mamy pojęcia o tym, że nasza wątroba choruje. Nadmiar alkoholu, palenie papierosów, niezdrowa dieta, a także przyjmowane leki, mogą prowadzić do stopniowego wyniszczania wątroby i przewlekłych schorzeń tego narządu.

Detoksykacyjna funkcja wątroby

Jednym z ważnych zadań wątroby jest oczyszczanie krwi ze znajdujących się w niej toksyn. Dzięki wątrobie neutralizowane są zarówno szkodliwe produkty uboczne przemiany materii np. mocznik, jak i dostarczane do organizmu z zewnątrz toksyny. To dzięki wątrobie może zostać zneutralizowany np. https://www.mp.pl/pacjent/gastrologia/choroby/watroba/50966,alkoholowe-choroby-watroby alkohol, który dla organizmu człowieka jest silną trucizną. Wątroba neutralizuje także nikotynę, składniki leków oraz inne związki o szkodliwym działaniu na organizm. Do detoksykacyjnych funkcji wątroby zaliczamy także niszczenie nadmiaru krążących w organizmie hormonów oraz dostarczanych z zewnątrz związków np. obecnych w pożywieniu chemicznych dodatków do żywności. Nie jest to jednak gruczoł o nieograniczonej wydolności. Nadmierne obciążenie wątroby skutkuje stopniowym spowolnieniem jej pracy, prowadząc do różnych schorzeń m.in. marskości wątroby.

Dbanie o wątrobę naprawdę się opłaca – to tu gromadzą się wszelkie toksyny, które mogłyby nas zabić, gdyby nie ciężka praca wielofunkcyjnego gruczołu.

7 NAPOJÓW NA OCZYSZCZANIE WĄTROBY

Poznaj 7 napojów na oczyszczanie wątroby, które również ukoją Twoje nerwy, zadziałają odprężająco i wpłyną korzystnie na stan Twojej skóry.
Badanie

Dbajmy o wątrobę

Dieta na chorą wątrobę powinna bazować na 4–5 regularnych posiłkach, spożywanych w równych odstępach czasu w ciągu dnia. Całkowicie wyklucza się dania smażone, ciężkostrawne i tłuste. Kaloryczność diety powinna być dostosowana indywidualnie do konkretnej osoby, aby utrzymać prawidłową masę ciała lub doprowadzić do jej redukcji jeśli osoba jest otyła. Dania i produkty należy wybierać zawsze świeże i dobrej jakości, aby nie dopuścić do spożywania toksyn mogących dalej w następstwie doprowadzać do uszkodzenia wątroby. Ograniczać należy także żywność wysoko przetworzoną, z dużą ilością kwasów tłuszczowych trans, konserwantów i innych dodatków do żywności. W przypadku diety wątrobowej z encefalopatią konieczne jest znaczne ograniczenie białka i korzystanie ze specjalnych niskobiałkowych produktów zbożowych – pieczywa, makaronów.