NIEROZPOZNANE NIEME KLINICZNIE napadowe MIGOTANIE PRZEDSIONKÓW

1.Często pierwszym objawem jest udar niedokrwienny mózgu. Szacuje się, że 15-25% udarów spowodowanych jest właśnie przez tę arytmię. Ponadto obecność AF istotnie (prawie dwukrotnie) zwiększa śmiertelność roczną u chorych z przebytym udarem.
2. Dotyczy ponad 4,1 procent polskiej populacji w wieku powyżej 65 roku życia.
3. Metod monitorowania jest coraz więcej. Pomaga w tym nowoczesna technologia. Jest coraz więcej systemów do długoterminowego monitorowania EKG, w tym systemów holterowskich.
Nawet 280 tys. Polaków może mieć nierozpoznane nieme klinicznie, napadowe migotanie przedsionków! ( wg badania SCCS w Zabrzu)
4. Im dłużej obserwujemy EKG pacjenta w sposób ciągły, tym mamy większe szanse, że znajdziemy epizody migotania przedsionków (HOLTER) Zatem w diagnostyce niemego AF, ze względu na brak objawów, konieczne jest jak najdłuższe monitorowanie EKG
5. Do rozpoznania migotania przedsionków konieczny jest zapis badania EKG.
6. W trakcie migotania przedsionków tętno jest całkowicie niemiarowe.
7. Nie ma dobrej definicji czasu trwania AF – wydaje się rozsądne, aby był to epizod co najmniej 30-sekundowy, częstość niemego AF nadal nie jest dobrze określona i wynosi od kilku do kilkudziesięciu procent.
8. Powyższe badania należy rozważyć u chorych z kryptogennym udarem mózgu – w przypadku potwierdzenia niemego AF są oni kandydatami do leczenia przeciwkrzepliwego,
9. Badania takie należy rozważyć u chorych w obserwacji długoterminowej po ablacji AF
10. Zgodnie z obowiązującymi zaleceniami pacjenci bez objawów 11. nie powinni być rozpatrywani jako kandydaci do ablacji AF,
zaleca się leczenie przeciwkrzepliwe z zastosowaniem warfaryny lub nowych doustnych leków przeciwkrzepliwych przez co najmniej 2 miesiące po ablacji;
13. decyzja dotycząca kontynuacji tego leczenia powinna wynikać z oceny indywidualnego ryzyka pacjenta, a nie z obecności lub rodzaju AF; nie zaleca się odstawiania leczenia przeciwkrzepliwego po ablacji u chorych wysokiego ryzyka ocenionego w skali CHA2DS2-VASc,
14. u pacjentów, u których rozważa się odstawienie leczenia przciwkrzepliwego uzasadnione jest wykonanie przedłużonego monitorowania EKG, aby wykluczyć bezobjawowe AF

AF – atrialfibrillation (ang.)

Znaczenie występowania niemego AF u chorych z udarem mózgu podkreślają również neurolodzy, analizując powiązanie między epizodami niemej arytmii z występowaniem kryptogennego udaru mózgu - w przypadku potwierdzenia niemego AF są oni kandydatami do leczenia przeciwkrzepliwego,

Czy arytmia w sercu zawsze oznacza chorobę?

Holter EKG

Arytmia to sytuacja, kiedy serce pracuje albo za wolno, albo za szybko. Może być objawem choroby serca albo zupełnie innego narządu czy układu narządów, ale też znakiem przeżywania emocji czy zbyt intensywnego wysiłku fizycznego. Zawsze lepiej jednak sprawdzić, co jest przyczyną arytmii. Jeśli serce bije powyżej 100 uderzeń na minutę, mówimy o tachykardii – zbyt szybkiej pracy serca, jeśli poniżej 60 – o pracy zbyt wolnej, nazywanej w języku medycznym bradykardią.

Migotanie przedsionków – umiarawiać, nie umiarawiać.

jak poprawnie wykonać ręczny pomiar pulsu

Zdaniem kardiologów pewnych wskazówek o niepokojącej pracy serca może dostarczyć cykliczny ręczny pomiar pulsu (wskazówki Sekcji Rytmu Serca Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego jak go poprawnie wykonać ręczny pomiar pulsu) lub domowe badanie z wykorzystaniem aparatu do mierzenia ciśnienia tętniczego krwiJedną z metod pozwalających na wykrycie migotania przedsionków jest mierzenie tętna. – Badanie tętna jest łatwe, szybkie i nie wymaga użycia specjalistycznego sprzętu ani wizyty w przychodni. Można je przeprowadzić samemu, ale może też je wykonać inna osoba. Przystępując do pomiaru tętna, najlepiej ułożyć trzy palce: drugi, trzeci i czwarty w niewielkim dołku na końcu przedramienia – powyżej kciuka, gdzie przebiega tętnica promieniowa. Siła ucisku powinna być niewielka. Pod palcami wyczuwa się falę tętna – puls. Należy policzyć, ile uderzeń wyczujemy w ciągu 30 sekund. Wartość tę mnożymy przez dwa i uzyskujemy częstość tętna na minutę. Samo stwierdzenie nieprawidłowości w pomiarze tętna nie jest równoznaczne z rozpoznaniem migotania przedsionków, ale powinno skłonić nas do wizyty u lekarza, który zleci wykonanie innych badań takich jak EKG i Holter EKG
HOLTER EKG

Jaka jest optymalna dieta przy migotaniu przedsionków

Dbajmy o serce

W przypadku zaburzenia, jakim jest migotanie przedsionków, dieta stanowi jedno z podstawowych narzędzi profilaktycznych a także wspomagających leczenie. Zobacz, jak powinna wyglądać optymalna dieta przy migotaniu przedsionków, jakie produkty należy włączyć do jadłospisu, a które z niego wykluczyć. Optymalna dieta przy migotaniu przedsionków powinna zawierać elementy stabilizujące rytm serca (na przykład potas, albo kwasy omega 3). Wykluczone z niej natomiast muszą być te składniki, które w jakkolwiek sposób działają stymulująco i rozregulowująco, na przykład kawa lub papierosy. Optymalna dieta w tym przypadku to też taka, która minimalizuje ryzyko wystąpienia lub łagodzi objawy schorzeń stanowiących pośrednią lub bezpośrednią przyczynę migotania przedsionków. Jeśli więc powodem jest miażdżyca i związane z nią nadciśnienie lub choroba wieńcowa, wdrażamy dietę miażdżycową. Jeśli cukrzyca – cukrzycową. I wreszcie odpowiednia dieta to taka, która pozwala zrzucić a następnie utrzymać w ryzach masę ciała. Wszelkie badania dowodzą, że na migotanie przedsionków w większym stopniu narażeni są pacjenci z otyłością, o niekorzystnym indeksie BMI. Kliknij obrazek i przeczytaj więcej.